Eerder dit jaar heeft ITchannelPRO gewezen op de waarschuwing van Vodafone dat de churn van tv abonnees in Duitsland dit jaar 50 procent (!) zou kunnen bedragen. Coax aanbieders hebben bij de buren niet langer het monopolie van het signaal. De kleinere aanbieders staan voor nog veel grotere problemen en daar kunnen we in Nederland alleen maar om lachen.
Sinds de jaren 80 van de vorige eeuw sloten coax aanbieders contracten het verhuurders van woningen. Of een woning leeg stond of niet, per voordeur werd een bedrag in rekening gebracht bij de verhuurders. Die incasseerden, waar mogelijk, dat bedrag met een opslag door het als servicekosten in de huur op te nemen. Gebruikmaken van een alternatief (tot zo ver mogelijk in die tijd) was via het huurcontract verboden.
Bijna 40 jaar hebben de coaxaanbieders deze geldmachine draaiende gehouden. Dat zijn kleine lokale partijen, maar ook de grote spelers als Vodafone. De hoogste Europese rechters hebben bepaald dat deze monopolies in strijd het de wet zijn en sinds dat bekend is schuiven die aanbieders zenuwachtig op hun stoelen.
Bloedbad
Terecht, zoals bleek uit de eerste cijfers van Vodafone, dat in een maand tijd 6 procent van de tv klanten zag opzeggen zodra dat mogelijk was. Bij de kleinere aanbieders is sprake van een bloedbad. Klanten zeggen niet alleen massaal op, maar de aanbieders zijn ook verplicht voor iedereen een nieuw contract op te stellen.
Dat levert een probleem op en daar kunnen we als Nederlandse ondernemers alleen maar om lachen. 40 jaar een monopolie heeft deze aanbieders extreem lui gemaakt. Tijdens het recente congres was het alleen maar klagen omdat ze hun primaire processen totaal niet voor elkaar hebebn
We schrijven 2024 en aanbieders geven aan geen idee te hebben hoe ze klanten moeten registreren, mutaties doorvoeren en losse incasso’s verwerken. Sterker nog, omdat ze nooit direct contact met de echte gebruikers hebben gehad, kunnen ze niet eens een aanbieding doen. Spammen mag immers niet. De verhuurders willen geen boodschappen van een derde doorzetten en naw van huurders ter beschikking stellen is een doodszonde.
90 procent churn
Puur regionale aanbieders zitten met de handen in het haar, want die zien een churn van 90 procent (geen typefout). Als tv abonnees zo hard en massaal wegrennen kan het niet lang duren eer aanbieders van tv signaal, groot en vooral klein omvallen. Kans dat er nog een grote speler opstaat die ze opkoopt is niet zo groot, want ook die ene grote rode speler ziet de klanten wegrennen. Wat er net over de grens gebeurt is vele malen groter en omvangrijker dan het absurde monopolie van PTT dat door de verplichte huur van T65 toestellen miljoenen verdiende.